WYDARZENIA: WARSZTATY RADIOWE STUDENTÓW INSTYTUTU MEDIÓW

Ankieta naszych studentów na temat oferty stacji radiowych

 

Słuchacze radia mają swoje oczekiwania. Studenci Instytutu Mediów i Nauk Społecznych WSTH p.k. w Nysie, ocenili ogólnie ofertę programową rozgłośni radiowych. W badaniach ankietowych, wzięło udział 19 studentów specjalności – dziennikarstwo i komunikacja medialna. Dokonano analizy atrakcyjności i oczekiwań względem stacji radiowych nadających w Polsce. Odpowiedzi na jedenaście zadanych pytań, są bardzo ciekawe i mogą posłużyć, jako podpowiedź w układaniu ramówki radiowej w niejednej rozgłośni. Zmienia się miejsce i czas jaki jesteśmy w stanie poświęcić na słuchanie radia. Jeśli jeszcze 15 – 20 lat temu oczekiwaliśmy na ulubioną audycję czy słuchowisko do późnego wieczora, teraz radio włączamy najczęściej w pracy lub w samochodzie i słuchamy po kilka godzin dziennie. Jakie programy radiowe słuchają nasi studenci? Najczęściej wskazują programy muzyczne, wiadomości i programy z humorem, „Dzwonię do Pani, Pana w bardzo nietypowej sprawie” lub, „Nosel Kręci… Na Zlecenie”. To czego brakuje w radiu – zdaniem biorących udział w ankiecie – to przede wszystkim: koncertów na żywo, relacji na żywo, programów poradnikowych, audycji dla dzieci i historii o ludziach. Z ankiety wynika, że mniej lubimy słuchać audycji publicystycznych z udziałem polityków i reklam. Studenci ocenili także ogólnie ofertę rozgłośni komercyjnych i publicznych, wskazując mocne i słabe strony. Jeśli chodzi o muzykę to zdecydowanie więcej chcielibyśmy słuchać polskich artystów i starszych przebojów. Zdaniem studentów Instytutu Mediów i Nauk Społecznych WSTH p.k. Nysa zdecydowanie za dużo na antenie jest hitów powtarzanych zbyt często i mało ambitnej muzyki. Na programy publicystyczne jesteśmy w stanie poświęcić od 15 – 25 minut. Audycja radiowa marzeń dla naszych studentów to zdecydowanie poradniki o sprawach i ciekawych losach ludzi. Ankietę przeprowadzono i jej wyniki omówiono podczas warsztatów radiowych w dniu 14 lutego 2016 r., które prowadzi na naszej uczelni mgr Artur Pieczarka, dziennikarz, politolog, wykładowca w Instytucie Mediów i Nauk Społecznych WSTH p.k. Nysa, pracuje w Urząd Miejski w Niemodlinie. Były rzecznik prasowy UM w Nysie i wydawca w Radiu Plus Opole (Radio Doxa FM).

WYNIKI ANKIETY:

„Ankieta – radio, co lubię, a co nie?”  studenci Instytutu Mediów i Nauk Społecznych WSTH p.k. Nysa

 

1. Jak często słuchamy radia ?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– codziennie – 14
– codziennie (od 30 min. do 3 godz.) – 1
– codziennie (ok. 2-3 godz.) – 1

 

2. Kiedy i gdzie najczęściej słuchamy radia?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– w pracy i aucie – 17
– w godzinach od 7:00-16:00 – 6
– w domu – 4
– rano i wieczorem – 2
– rano – 2
– w czasie robienia zakupów (smartfon) – 2
– w drodze do pracy – 1
– wieczorem – 1
– podczas jazdy komunikacją miejską – 1

 

3. Jakich programów radiowych lubimy słuchać?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– muzycznych – 6  
– programów z humorem typu: „Dzwonię do Pani, Pana w nietypowej sprawie …” – 6
– wiadomości – 5  
– historycznych – 4
– na temat regionu – 2
– na temat zdrowia – 1
– wywiadów – 1
– publicystycznych – 1  
– podróżniczych – 1
– koncertu życzeń – 1
– reportaży – 1
– listy przebojów – 1

 

4. Czego brakuje w ofercie programowej stacji radiowych?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– audycji dla dzieci – 4
– koncertów na żywo (relacji) – 3
– programów o życiu ciekawych ludzi – 3
– programów typu poradnikowego – 2
– słuchowisk – 1
– audycji turystycznych – 1
– audycji o zespołach amatorskich – 1
– audycji z muzyką rockową – 1
– programów dla seniorów poradniki – 1
– programów o polskiej muzyce – 1

 

5. Czego w radiu nie lubimy słuchać?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– reklam – 10
– audycji publicystycznych z udziałem polityków – 10
– słabej popowej muzyki – 1
– muzyki poważnej – 1

 

6. Jak oceniamy ofertę programową radiowych stacji komercyjnych?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– dobrze – 3
– średnio – 3
– nastawione są na zysk – za dużo reklam – 3
– powtarzanie tych samych piosenek – 2
– oferta jest bogata – 1
– za dużo muzyki komercyjnej – 1
– brak wiarygodności – 1
– zbyt prosta i skierowana głównie do młodzieży – 1

 

7. Jak oceniamy ofertę programową stacji publicznych?   

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– źle – 4
– dobrze – 2
– nie słucham – 2
– bardzo dobrze, na wysokim poziomie – 1
– musi zacząć ewaluować – 1
– brakuje rozrywki – 1
– przestarzała formuła – 1
– konserwatywne – 1

 

8. Jakiej muzyki chcielibyśmy słuchać w radiu?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– polskich wykonawców – 8
– starsze przeboje z lat 70, 80, 90 – tych – 7
– dance – 2
– pop – 1
– disco polo – 1
– elektronicznej – 1
– lekki hip – hop – 1

 

9. Jakiej muzyki jest za dużo w radiu?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– hitów emitowanych cały czas na okrągło („maglowanie jednej piosenki”) – 6
– mało ambitnej – 5
– zagranicznej – 4

 

10. Ile czasu jesteśmy w stanie poświęcić na wysłuchanie audycji publicystycznej?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– 15 minut ciągłej rozmowy – 8
– 25 minut rozmowy – 3
– 10 minut – 3
– 1 godz. – 2
– od początku do końca, jeśli jest ciekawa – 2
– 5 minut – 1
– 2 godz. – 1

 

11. Audycja radiowa marzeń, jaką chcielibyśmy usłyszeć w radiu?

Wskazania i ilość odpowiedzi:
– typu poradnikowego o problemach ludzi i pozytywnym myśleniu – 3
– audycje o losach ludzi – 3   
– słuchowisko w starym stylu z dźwiękami – 1
– koncerty klasyków rockowych – 1
– znane osoby opowiadają bajkę dla dzieci – 1

 

Artur Pieczarka

Przeglądając naszą stronę internetową bez zmian w swojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki temu nasz serwis internetowy może być maksymalnie bezpieczny i wygodny. Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z Polityki Prywatności.