WYDARZENIA: 2009/2010

INAUGURACJA ROKU AKADEMICKIEGO 2009/2010, GRADUACJA ROKU AKADEMICKIEGO 2008/2009

     Już po raz ósmy w Wyższej szkole Teologiczno-Humanistycznej  zabrzmiało Gaudeamus Igitur.  10 X 2009 roku o godzinie 18.00 w sali Nyskiego Domu Kultury odbyła się kolejna już inauguracja roku akademickiego tej Uczelni mająca swą siedzibę główną w Podkowie Leśnej.

     Liczne grono młodych ludzi po raz  pierwszy spotkało się z kadrą i swoimi starszymi kolegami.
     W Nysie od 1 VII 2002 r. działa punkt konsultacyjny tej Uczelni  i kształci studentów w Instytutach: Turystyki Krajów Biblijnych, Promocji Zdrowia, a od tego roku swoje szlify zdobywają również adepci dziennikarstwa. Dbając o jakość, jak i o dobre warunki kształcenia WSTH  stale się rozwija. Nie tylko powiększa i polepsza infrastrukturę służącą studentom do zdobywania wiedzy, ale także powiększa stan swojej kadry naukowo-dydaktycznej. To dlatego, Uczelnia ta cieszy się wciąż zaufaniem młodych ludzi.
     Uroczystość poprowadziła jak co roku  Dyrektor Punktu Konsultacyjnego Nysa  Bożena Węcka, rok akademicki otworzył  Rektor Uczelni – prof. dr  hab. Bernard Koziróg. Wystąpiła także Burmistrz Miasta i Gminy Nysa – Pani Jolanta Barska, która skierowała ciepłe słowa w stronę Władz Uczelni oraz Studentów, którzy rozpoczną naukę na nyskiej Uczelni.
     W uroczystości inaugurującej nowy rok akademicki udział wzięli nie tylko studenci, ale również przedstawiciele kadry naukowo-dydaktycznej i zaproszeni goście – przedstawiciele świata nauki, biznesu, polityki i kultury.
     Studenci I-go roku, podczas uroczystej Immatrykulacji, otrzymali z rąk Rektora prof. dr  hab. Bernard Koziróg  indeksy. Choć dzieje się tak co roku, dla wszystkich była to chwila niezwykła i niezapomniana.
     Podczas Inauguracji nie mogło oczywiście zabraknąć pierwszego wykładu, który wygłosił prof. dr hab. Krzysztof Biliński. Profesor  zastanawiał się  nad problemem  „Co nam daje filozofia?”.
Uczestniczący w inauguracji mieli również przyjemność (co jest tradycją nyskich spotkań) wziąć udział w krótkim koncercie muzyki poważnej  w wykonaniu: Elżbiety Gorączko-Krawiec fortepian i Nikoli Gajownik –uczennicy klasy skrzypiec  p. Renaty Gajownik.  Panie wykonały partitę Morisa Ravela „Cyganka”. Hymn „Gaudemater Polonia” oraz „Gaudeamus Igitur” wykonał Chór Hosanna pod dyrekcją  Mariusza Drożdżala.
 

 

02

 

 

STUDIA PODYPLOMOWE – TURYSTYKA ŚRÓDZIEMNOMORSKA I BLISKIEGO WSCHODU

Wyższa Szkoła Teologiczno-Humanistyczna w Podkowie Leśnej p.k. Nysa

zaprasza na studia podyplomowe: Turystyka śródziemnomorska i Bliskiego Wschodu – HIT!!!!

WIEDZA
Wiedza i umiejętności zdobyte w toku studiów podyplomowych pomogą absolwentom w opracowaniu profesjonalnej oferty turystycznej do krajów Śródziemnomorskich oraz Bliskiego Wschodu, absolwenci nabędą także umiejętności profesjonalnej obsługi grup przyjazdowych z krajów będących przedmiotem specjalizacji. Ułatwi to znalezienie atrakcyjnej pracy w różnych segmentach działalności turystycznej między innymi w sferze edukacyjnej, menedżerskiej, samorządowej, dyplomatycznej ze szczególnym uwzględnieniem destynacji Krajów Śródziemnomorskich i Bliskiego Wschodu.

DLA KOGO?
Studia podyplomowe Turystyka Śródziemnomorska i Bliskiego Wschodu skierowane są do absolwentów studiów magisterskich lub zawodowych (inżynierskich oraz licencjackich) o różnym profilu, zainteresowanych rozpoczęciem lub kontynuowaniem działalności w branży turystycznej w zakresie edukacji, dyplomacji, menedżeringu ze szczególnym uwzględnieniem destynacji Krajów Śródziemnomorskich i Bliskiego Wschodu.

 

 

WSTH WŁAŚCICIELEM BUDYNKU PRZY ULICY POZNAŃSKIEJ

     W dniu 30 listopada 2009 r. został podpisany akt notarialny na zakup budynku w Nysie przy ulicy Poznańskiej 1, który Wyższa Szkoła Teologiczno-Humanistyczna w Podkowie Leśnej dzierżawiła od Starostwa Powiatowego w Nysie już od 8 lat.
     W uroczystym podpisaniu aktu udział wzięli: z ramienia Starostwa Powiatowego w Nysie – Starosta Nyski Adam Fujarczuk, Wicestarosta Nyski Czesław Biłobran, Naczelnik Wydziału Geodezji Maria Sobczyk oraz z ramienia WSTH w Podkowie Leśnej – JM Rektor prof. dr hab. Bernard Koziróg, Asystent Rektora Karol Grant-Skiba, Dyrektor Punktu Konsultacyjnego w Nysie Bożena Węcka.
     Budynek po przejęciu na własność przez Wyższą Szkołę Teologiczno-Humanistyczną z Podkowy Leśnej ma szansę na zyskanie nowego oblicza. Zwiększy się liczba sal wykładowych  oraz powstaną  kolejne pomieszczenia jakie będą służyć Uczelni. Budynek przy wykorzystaniu pełnej powierzchni – 1500 m2 zyska nowy, bardziej nowoczesny wygląd. Prace remontowe rozpoczną się już w najbliższych miesiącach. Dzięki tym zabiegom, studenci nowo powołanych kierunków zyskają lepsze i bardziej komfortowe  warunki do nauki.

 

01

02
 
 
OFERTA PRAKTYK STUDENCKICH NA CYPRZE DLA STUDENTÓW WSTH, GWSH
Po raz kolejny przedstawiciel międzynarodowej sieci hoteli Louis Hotels zwrócił się do nas z propozycją podpisania umowy odnośnie możliwości odbycia praktyk studentów na Cyprze.
WARUNKI PRAKTYK DLA NASZYCH STUDENTÓW 

Studenci, którzy podejmą współpracę z siecią hoteli Louis Hotels nie ponoszą absolutnie żadnych kosztów związanych z wyjazdem czy organizacją przyjazdu/pobytu/powrotu.

FIRMA ZAPEWNIA:

  • Przelot
  • Wyżywienie
  • Zakwaterowanie
  • Ubezpieczenie
  • Wynagrodzenie 500 euro/miesiąc plus napiwki

Czas pobytu wynosi 4 miesiące tj. od 15 VI – 15 X 2010. Wymagana jest jedynie komunikatywna znajomość języka angielskiego.
Poszukujemy pracowników na stanowiska w hotelu takie jak:

  • Kelnerzy/kelnerki
  • Pokojówki
  • Pomocników kuchennych
  • Portierów
  • Personelu do obsługi pokoi
  • Barmanów
  • Animatorów
  • Ochroniarzy
  • Ogrodnicy


Stanowiska pracy będą zależeć od zapotrzebowania danego hotelu na konkretnego pracownika, poziomu znajomości języka angielskiego oraz doświadczenia zawodowego.

Wymagane jest CV studenta i pomyślne przejście przez interview które będzie przeprowadzone w Polsce.
CZAS TRWANIA ORAZ ZAKRES WYKONYWANYCH OBOWIĄZKÓW:

  • Praca trwa przez 6 dni w tygodniu, a jeden dzień jest wolny i można go poświęcić na zwiedzanie.
  • W ciągu dnia praca trwa 9 godzin, w tym jedna godzina poświęcona jest na przerwę obiadową, kawę itp.
  • Zakwaterowanie w pokojach należących do hotelu bądź w mieszkaniach znajdujących się niedaleko od hotelu. Przeważnie pokoje są 2-osobowe, czasami może się trafić pokój 4-osobowy.
  • Miesięczne wynagrodzenie wynosi 500  Euro plus dodatkowo napiwki.
  • Wypłata będzie wypłacana pod koniec każdego miesiąca w banku na Cyprze.
  • Studenci nie ponoszą żadnych dodatkowych wydatków związanych z podstawowym zakresem ewentualnego leczenia, ubezpieczeniem medycznym i podatkami. Koszty te ponosi firma.
  • Firma może zerwać umowę ze studentem, jeżeli nie będzie się wywiązywać należycie z zakresu obowiązków, jeżeli będzie oszukiwać itp. 
  • Jeżeli kontrakt zostanie zerwany z winy studenta to student będzie musiał pokryć koszty całej podróży.

Hotele do których wysyłamy studentów na Cyprze to:

– Louis Imperial Beach Paphos
– Louis Phaethon Beach Paphos
– Louis Apollonia Beach Limasol
– Louis Princess Beach Larnaca
– Iberostar Ledra Beach Paphos
– Hilton Park Nicosia
– Hilton Cyprus Nicosia
– Louis Althea Beach Protaras

Jeśli Państwo bylibyście zainteresowani tym wyjazdem prosimy zgłosić to u swojego Starosty,
a Starosta zgłosi to w Dziale Spraw Studenckich. Od ilości chętnych uzależniamy podpisanie umowy z Louis Hotels na bieżący rok akademicki.


Zdjęcia z Praktyk Stduenckich na Cyprze Studentów WSTH, GWSH z roku akademickiego 2008/2009:

 

01

02

03

04

09

10
 


WARSZTATY „WPROWADZENIE NA RYNEK PRACY” 

     W dniach 15.01.2010 r. i 22.01.2010 r. W Zamiejscowym Ośrodku Dydaktycznym w Nysie Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej z Katowic  odbyły się warsztaty p.t. „Wprowadzenie na rynek pracy” organizowane przez Biuro Karier GWSH dla uczniów szkół średnich. W warsztatach udział wzięli uczniowie z Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół Technicznych, Zespołu Szkół Mechanicznych oraz Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego z Nysy.
Warsztaty pomogły maturzystom odpowiedzieć na pytania:

  • Co chcę w życiu robić?
  • Co chcę studiować?
  • Kim zostanę?
  • ak zaplanować karierę zawodową, by osiągnąć satysfakcję i zadowolenie zawodowe?

     Zajęcia odbyły się w swobodnej, przyjaznej uczniom atmosferze, w małych grupach. Pod okiem doradców z biura karier uczniowie przez 90 minut skupiali się na diagnozowaniu swoich predyspozycji zawodowych, rozważaniu, jakie branże i zawody są przyszłościowe oraz dyskusjach o rynku pracy. Warsztaty stanowiły także doskonałą okazję do trenowania swoich zdolności autoprezentacyjnych.
     W tym miesiącu już dwustu maturzystów uczestniczyło w tych warsztatach. Oto jak je ocenili:
„Zajęcia były ciekawe i przydatne. Pomagają sprecyzować nasze zainteresowania zawodowe”
„Zajęcia kompletnie nietuzinkowe. Sympatyczna prowadząca i interesujący pogram dopełniły sprawy. Wiele informacji na pewno mi się przyda”
„Bardzo ciekawe zajęcia, miła, luźna atmosfera, dużo przydatnych, dobrze przedstawionych informacji”
„Zajęcia były bardzo ciekawe, przeprowadzone w miłej atmosferze, pomogły lepiej poznać samego siebie”
„Uważam, że zajęcia były dobrze poprowadzone. Nie były nudne, dobrze się słuchało. Myślę, że to było bardzo przydatne spotkanie”
„Zajęcia ciekawe, zdecydowanie najlepsze w jakich uczestniczyłam. Zajęcia przejrzyste, osoba prowadząca bardzo sympatyczna i komunikatywna, potrafi wzbudzić zainteresowanie”

 

warsztaty 01

warsztaty 02

warsztaty 03

warsztaty 04

 

 

SZKOŁA ZDROWEGO GOTOWANIA

     W dniu 21 II 2010 r.  w Instytucie Promocji Zdrowia odbyły się zajęcia pt.: „Szkoła zdrowego gotowania” W ramach tych zajęć odbyła się prelekcja na temat zdrowego odżywiania oraz degustacja potraw dietetycznych przygotowanych i zaprezentowanych przez panią mgr Lidię Szłowieniec.  
W menu znalazło się między innymi:
1.    Granola – prażone ziarna zbóż nasączone miodem
2.    Krem sojowy
3.    Sałatka owocowa z kremem brzoskwiniowym i sojowym  
4.    Krem daktylowo-rodzynkowy
5.    Kiełbaski z pszenicy z cebulką – danie ciepłe
6.    Czerwona soczewica z warzywami
7.    Pasztet z pestek dyni
8.    Kuleczki z daktyli, żurawiny i rodzynek maczane w kokosie
9.    Gotowany ryż pełnoziarnisty z kurkumą i kolorową papryką – danie ciepłe
10.    Gulasz z soczewicy zielonej – danie ciepłe
11.    Surówka z kapusty pekińskiej, sera feta, cebuli i papryki
12.    Surówka z sałaty kolorowej z brokułami, majonezem z orzechów nerkowca
13.    kanapki z masłem orzechowym
14.    kanapki z masłem orzechowo-kokosowym  
Oprócz tego Pani Lidia Szłowieniec zorganizowała stoisko z produktami zdrowej żywności.
 
Studenci IPZ przyznali I miejsce potrawie: Kuleczki z daktyli, żurawiny i rodzynek maczane w kokosie.

01

02

03

04

05

06

07

08

09

11

12

13

 

 

ROZMOWY KWALIFIKACYJNE NA PRAKTYKI STUDENCKIE NA CYPR ZAKOŃCZONE 

     Dnia 23 lutego 2010 r. w Punkcie Konsultacyjnym w Nysie Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej odbyły się rozmowy kwalifikacyjne na praktyki studenckie na Cypr. Rozmowy przeprowadziła Pani Marlena Baran – przedstawiciel sieci Louis Hotels.

     Po pozytywnych doświadczeniach i udanej współpracy w roku akademickim 2008/2009 z siecią hoteli Louis Hotels w tym roku podpisaliśmy kolejną umowę z siecią hoteli odnośnie możliwości odbycia praktyk studentów na Cyprze.
     Studenci, którzy podejmą współpracę z siecią hoteli Louis Hotels nie ponoszą absolutnie żadnych kosztów związanych z wyjazdem czy organizacją przyjazdu/pobytu/powrotu.
      Jaki będzie finał interview? O tym dowiemy się już wkrótce 🙂 trzymamy kciuki za naszych Studentów!
 01

02

03

04

05

06

08

 

 

RELACJA Z WIECZORU KULTURY MALTAŃSKIEJ

     27.03.2010r. to data, która na długo pozostanie w pamięci mieszkańców Nysy, ale przede wszystkim uczestników niesamowitego Wieczoru Kultury Maltańskiej. Tego dnia Wyższa Szkoła Teologiczno-Humanistyczna z Podkowy Leśnej Punkt Konsultacyjny w Nysie zorganizowała Wieczór poświęcony Malcie, przedstawiając jej wspaniałą historię, kulturę oraz tradycję. Jest to piąty Wieczór kolejnego z krajów  biblijnych. Patronat honorowy  nad imprezą objęli: Konsul Honorowej Malty-Krystyna Maria Mikulanka, Burmistrz Nysy-Jolanta Barska oraz Starosta Powiatu Nyskiego- Adam Fujarczuk.
     Wieczór otworzyła i poprowadziła Pani Dyrektor Punktu Konsultacyjnego w Nysie Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej w Podkowie Leśnej  Bożena Węcka. Wieczór zapoczątkował swoim wystąpieniem Pan Andrzej Puchacz – Dyrektor Ośrodka Informacji Turystycznej Malty, który ufundował główną nagrodę loterii, tzn. tygodniowy pobyt dla 2 osób w 5-cio gwiazdkowym Grand Hotelu na Malcie, w pokoju de luxe z widokiem na morze. Dzięki Panu Puchaczowi mięliśmy także możliwość skosztowania typowego napoju maltańskiego „Kinnie”. Podczas wystąpienia Pan Andrzej opowiadał jak rozpoczął swoją  przygodę z Maltą i jak wiele dla niego znaczy Wieczór taki jak ten. Następnie wystąpił JM Rektor WSTH prof. dr hab. Bernard Koziróg, który przedstawił wspomnienia z niezapomnianego wyjazdu na Maltę, i swoimi opowieściami wprowadził nas w świat Malty ukazując jej najciekawsze miejsca i opisując uroki. JM Rektor jest autorem książki poświęconej Malcie „Malta, historia i religia”, którą można było nabyć podczas Wieczoru wraz z autografem autora. Ciekawym wątkiem był również występ polsko – maltańskiej grupy Skambomambo z Mario Cordina, który  uśmiechem, śpiewem i gawędą rozbawił publiczność. Opowiadał o swoich pierwszych krokach, doświadczeniach w Polsce i o maltańskiej mentalności. Warto tu wspomnieć o systemie pracy maltańczyków „…pracujemy od 8, ale w naszym języku sformułowanie to nie jest bliżej określone i  mówi się około 8, czyli zaczynamy pracę o 8, o 9, a nawet o 10 to tzw. snack. Następnie jest kawa i pracujemy do około 13, później siesta, która trwa do 16 i to czas na relaks. Wracamy do pracy na około godzinkę i do domu”– opowiada Mario Cordina. Kulminacyjnym momentem dla Studentów Instytutu Turystyki WSTH p. k. Nysa było rozstrzygnięcie konkurs wiedzy o Malcie, który został przeprowadzony przez dr Igora Barona. Z pośród studentów WSTH wyłoniono szczęśliwą 10, której podczas Wieczoru Kultury Maltańskiej wręczono nagrody.  
1.    Marta Kowalczyk
2.    Kamila Piechura
3.    Monika Młynarczyk
4.    Agnieszka Bartnikiewicz
5.    Przemysław Przeorski
6.    Marian Szyszka
7.    Wojciech Litwin
8.    Karol Kusibab
9.    Anita Łakomiec
10.    Iwona Chudzik
 
     Dla laureatek 1 i 2 miejsca czekały specjalne narody, ufundowane przez Biuro Podróży Podzamcze. Zdobywczyni 2 miejsca otrzymała wycieczkę: Śladami Kawalerów Maltańskich do Pragi oraz nagrodę książkową, natomiast zdobywczyni 1 miejsca otrzymała przelot na Maltę oraz również nagrodę książkową.
     Kolejnym punktem programu był taniec współczesny.  Do piosenki „My dream”, zaprezentowała go Dorota Radwańska z Wrocławia. Utwór ten będzie reprezentował Maltę na konkursie Eurowizji 2010. Następnie głos zabrał prof. dr hab. Henryk Kubiak – Naczelny Komendant Maltańskiej Służby Medycznej, który przybliżył nam historię powstania Maltańskiej Służby Medycznej oraz przedstawił zakres jej działania.
     Gwiazdami Wieczoru byli również Marek Włodarczyk, znany jako komisarz Zawada z serialu Kryminalni, który recytował fragment powieści Davida Balla „Ogniem i żelazem”. Recytacji towarzyszyły walki rycerskie oraz taniec Branle Maltańskie w wykonaniu rycerzy i białogłowy Stowarzyszenia „Księstwo Nyskie”.
     Kulminacyjnym momentem Wieczoru była LOTERIA, spośród zakupionych losów „nasze maszynki losujące” wylosowały szczęśliwców, którzy otrzymali następujące nagrody:
Nagroda VII – ręcznik +komplet gadżetów, ufundowany przez Ośrodek Informacji Turystycznej Malty,
Nagroda VI – butelka oryginalnego maltańskiego wina ufundowanego przez Ośrodek Informacji Turystycznej Malty
Nagroda V – książka autorstwa JM Rektora WSTH prof. dr hab. Bernarda Koziróga „Malta, historia i religia” z dedykacją autora,
 Nagroda IV –   fryzura maltańska, ufundowana przez Izabelę Jagusz  i wykonana w  jej atelier fryzjerskim ,
Nagroda III – trzy tomowy zestaw książek „Historia i kultura krajów biblijnych” pod redakcją Bernarda Koziróga i Amadeusza Citlaka,
Nagroda II – praca malarska prof. dr hab. Moniki Kamińskiej  ufundowana przez autorkę ,
Nagroda 1!!!  – Voucher na tygodniowy pobyt na Malcie dla 2 osób w Hotelu Grand ufundowany przez Ośrodek Informacji Turystycznej Malty, otrzymała Barbara Dudziak, która nie kryła swojego wzruszenia oraz zaskoczenia.
     Podsumowaniem Wieczoru było wystąpienie Konsul Honorowej Malty – Krystyny Marii Mikulanki, która podziękowała za organizację Wieczoru oraz za fakt zainteresowania tak piękną choć maleńką Maltą, wspomniała również, że Malta jest piękna zimą i latem, cóż innego pozostaje… sprawdzić to samemu… Następnie Pani Konsul otworzyła wernisaż prac prof. dr hab. Moniki Kamińskiej, której prace opiewały uroki Malty. Była również wystawa fotografii ilustrujących Maltę udostępnionych przez Dyrektora Andrzeja Puchacza z Ośrodka Informacji Turystycznej Malty.
     Po głównych uroczystościach we foyer Domu Kultury odbył się Festyn Maltański z licznymi atrakcjami tj.: siłowanie na rękę, nauka pisania gęsim piórem, gra w kości oraz degustacja typowych dań kuchni maltańskiej.  
Zostały tylko wspomnienia…
W organizacji wieczoru pomogli studenci WSTH, uczniowie ZSE Ekonomik Nysa oraz sympatycy WSTH Nysa, w osobach:
Kamila Węcka, Alicja Demczuk, Krzysztof Wawrzkiewicz, Agnieszka Zawilińska, Iwona Salska, Wojciech Zygadło, Paweł Hlywa, Piotr Piotrowski, Mateusz Jarek, Artur Mierzwiak, Angela Latyńska, Małgorzata Maruszewska – Hajtek, Małgorzata Łupkowska, Aneta Skowron, Małgorzata Klakla, Barbara Maroszek, Marek Maroszek,  Aleksandra Maroszek, Magdalena Maroszek, Mateusz Fior, Bartłomiej Kądziołka, Ewelina Proba, Ewa Głuszek, Paulina Wolf, Jadwiga Pulit.

 

Komentarze dotyczące Wieczoru Kultury Maltańskiej:

zizi pisze
„Było suuuuuuper  . Mam zdjęcie z Włodarczykiem, płytę Skambomabo i książkę Rektora Koziróga z autografem. Szkoda tylko mi tej Malty, ale może następnym razem. Wielkie brawa dla organizatorów, Nysa nie jest zaściankiem skoro dzieją się tutaj takie rzeczy.”
 
Zwyczajny pisze
„Olbrzymie brawa dla organizatorów za zaangażowanie, konsekwencje i pomyłl, trzeba wiele determinacji i pracy by cos takiego zorganizować BRAWO!!!!! Chciałbym mieć w sobie tyle samozaparcia by potrafić zorganizować choć w połowe takiej udanej imprezy – chapeau bas !!”

 

coello pisze
„poetycko i nieziemsko … też liczyłem na wycieczkę, ale biuro podróży też ma fajną ofertę… Można za 1300 – 1400 zł wyjechać. ”

 

Aśka pisze
„Włodarczyk charyzmatyczny, Mario świetny, szkoda tylko, że nie wygrałam nagrody.”  

 

zuzka26 pisze
„Włodarczyk  wygląda jak w TVN  . Sympatyczny i ma fajny głos, ale najwięcej czadu dali rycerze!”
 

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

11

12

13

35

36
 


TARGI EDUKACJI I PRACY

     Wyższa Szkoła Teologiczno-Humanistyczna w Podkowie Leśnej, punkt konsultacyjny w Nysie wzięła udział w Targach Edukacji i Pracy, które odbyły się w dniach 12 III – 8 IV 2010 r. sześciu miastach województwa opolskiego. Inauguracja Targów odbyła się w Nysie, później był Kędzierzyn Koźle, Kluczbork, Namysłów, Brzeg i Olesno.
     Targi Edukacji i Pracy miały na celu poinformowanie uczniów szkół średnich o możliwościach kontynuowania nauki po maturze i przedstawienie ofert edukacyjnych Szkół Wyższych.
WSTH starannie przygotowywała się do każdych Targów. Nasze stanowisko cieszyło się wielkim zainteresowaniem, dzięki ofercie edukacyjnej oraz dostępnym kierunkom i specjalizacjom.

     Mamy nadzieje, że Targi te pomogą wielu ludziom w podjęciu dalszych decyzji i znalezieniu własnej drogi.

 01

02

03

04

05
 

KONKURS HOTELARSKI NA OPOLSZCZYŹNIE 2010 

     W dniu 20.04.2010 w auli kędzierzyńskiego Zespołu Szkół Nr 3 odbył się III Wojewódzki Konkursu Wiedzy o Hotelarstwie „Najlepszy szkolny hotelarz Opolszczyzny 2010” pod Honorowym Patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty i Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego w Opolu.
     Organizatorami konkursu były dwie zaprzyjaźnione szkoły :
Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie- mgr Barbara Maroszek oraz
Zespół Szkół Nr 3 im. Mikołaja Reja w Kędzierzynie– Koźlu- mgr inż. Aneta Foremniak.
     Celem konkursu było rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań hotelarstwem i turystyką oraz podnoszenie poziomu umiejętności zawodowych ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik hotelarstwa, ustalonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. A także kształtowanie wzorców wychowawczych i pobudzanie ambicji doskonalenia zawodowego uczniów klas hotelarskich, zapoznanie młodzieży z rozwiązaniami organizacyjnymi i standardem technicznym obiektów hotelarskich w kraju i stworzenie młodzieży możliwości szlachetnego współzawodnictwa w rozwijaniu swoich uzdolnień.
     Uczestnicy konkursu przyjechali do Kędzierzyna z całej Opolszczyzny walczyć o tytuł najlepszego szkolnego hotelarza Opolszczyzny 2010 -drużyna z Nysy, Olesna, Opola i Kędzierzyna- Koźla .
     Oficjalnego otwarcia konkursu dokonała Pani vice-dyrektor szkoły Beata Lipok, która pogratulowała organizatorkom pomysłu na konkurs, życzyła powodzenia uczestniczącym zespołom oraz wyraziła nadzieję, iż konkurs na stałe wrośnie w kalendarz imprez konkursów przedmiotowych woj. opolskiego. Słowa otuchy do młodzieży skierował również Pan Adam Koj przedstawiciel WODiPu- współorganizator imprezy.
     Uczestnicy rozpoczęli zmagania od scenek rodzajowych, adepci sztuki obsługi gościa hotelowego stanęli „za ladą recepcji hotelowej”, aby stawić czoło fikcyjnym gościom hotelowym. Przyszłych recepcjonistów spotkały liczne problemy i ze strony wymagających klientów, w rolę, których wcieli się nauczyciele języków obcych. Uczestnicy konkursu z dużą fantazją stawiali czoła wyrafinowanym zachciankom gości. Zadanie utrudniał fakt, iż gościa należało obsłużyć w jednym- wybranym z czterech języków: angielskim, niemieckim, francuskim lub rosyjskim. Sama pomysłowość często nie wystarczała, ukazała się, bowiem spora różnica w poziomie znajomości języków obcych wśród uczestników. To dziedzina, na którą szkoły hotelarskie powinny traktować zdecydowanie priorytetowo, jeżeli polskie hotele chcą profesjonalnie obsługiwać gości zagranicznych.
     W międzyczasie ocenie podlegały prezentacje multimedialne, które uczniowie mieli za zadanie przygotować na konkurs. Do wyboru było 10- tematów m.in. nowoczesne trendy w hotelarstwie, wellenes&spa, kuchnie świata, ocenie podlegała strona merytoryczna i techniczna.
Kolejnym zadaniem było rozwiązanie testu składającego się z 35 pytań, który sprawdzał zdobytą w szkole wiedzę z zakresu szeroko pojętego hotelarstwa, obsługi konsumenta czy gastronomii. Na podstawie liczby zdobytych punktów w teście, który rozwiązywany był przez cała drużynę zostawały przyznawane punkty.
     W czasie przerwy kawowej słyszało się ciągłe dyskusje o hotelarskim rzemiośle, a wśród koleżeńskiej atmosfery i rywalizacji uczniowie uzupełniali zdobywaną w szkole wiedzę. Nietrudno zauważyć, że dziewczęta uczące się w szkołach hotelarskich nabierają klasy, która dodaje im uroku i jest mile widziana przez hotelowych gości. Aranżacja stołów pt. „Mała kawa” – nakrycie stołu do popołudniowej kawy, czas przeznaczony na tę konkurencję okazał się zbyt długi, gdyż młodzież szybko i sprawnie wykonała zadanie, widać że wielokrotnie w czasie zajęć lekcyjnych lub na praktykach zawodowych mieli z takim zadaniem do czynienia. Pomysły na aranżacje były przeróżne, jeden stół piękniejszy od drugiego, chociaż jury bardzo skrupulatnie zwracało uwagę na wszelkie niedociągnięcia. Krótka ocena dokonywana przez ekspertów, od razu po zakończonym zadaniu, stała się świetnym praktycznym uzupełnieniem wiedzy nie tylko uczestników, ale i całej publiczności.
     Kolejne zadanie prawie, że sportowe układanie serwetek na czas wymagały od uczniów szybkości i perfekcji wykonania. Zadanie z wypełnianiem dokumentów hotelowych- goście w hotelu oraz wykonanie plakatu reklamowego pt.” Gościu odwiedź mój hotel” nie przysporzyły młodzieży większych trudności.
     Lokalna prasa, fotoreporterzy Radio Opole i Radio Park oraz kędzierzyńska telewizja regionalna- wszyscy chcieli uwiecznić historyczną chwilę -trzeci taki konkurs na Opolszczyźnie.
                Poziom prezentowanych umiejętności uczniów podczas konkursu był bardzo wysoki i wyrównany, zwycięzca wyłonił się pod koniec konkursu.

 

Wyniki:
I msc. ZS Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie- 55 pkt.
II msc. Zespół Szkół Zawodowych nr 4 w Opolu – 53 pkt.
III msc. zdobył Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie – 52 pkt.
III msc. Zespół Szkół Nr 3 w Kędzierzynie- Koźlu – 52 pkt.
 
Organizatorki konkursu zadbały, ażeby każdy uczestnik otrzymał nagrodę, zaświadczenie uczestnictwa w konkursie oraz pamiątkową torbę wypełnioną po brzegi materiałami promocyjnymi z powiatu kędzierzyńskiego i nyskiego.
     Wszystkie zespoły zostały uhonorowane nagrodami ufundowanymi przez Kuratorium Oświaty w Opolu, Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Politechnicznego i Informatycznego w Opolu, Starostwo Powiatowe z Nysy, Starostwo Powiatowe z Kędzierzyna- Koźla ,Urząd Miejski w Nysie, MKS Ekonomik Nysa, Wyższą Szkołę Teologiczno-Humanistyczną w Podkowie Leśnej Punkt Konsultacyjny Nysa, Wydawnictwo Rea Warszawa, Spółdzielnia Pracy „Cukry Nyskie” oraz Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny w Nysie Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej w Katowicach.
     Nagrodzeni zostali również nauczyciele przygotowujący uczniów do konkursu, z rąk wicedyrektor ZS Nr 3 w Kędzierzynie- Koźlu Nysy mgr Beaty Lipok otrzymali podziękowania.
Konkurs, jako forma współdziałania wszystkich szkół przyczynił się do większej integracji uczniów szkół hotelarskich oraz pomaga w przygotowaniu ich do roli pełnowartościowych pracowników hoteli, sprawdza zdobyte w szkole umiejętności. Zarówno uczestnicy, jak i ich opiekunowie podkreślali korzyści, jakie płyną z organizacji tego typu konkursu, jest to możliwość spotkania i wymiany doświadczeń.
     Cały konkurs przebiegał w przyjaznej i radosnej atmosferze. Wszyscy wyrażali nadzieję na spotkanie w kolejnej edycji konkursu. Konkurs był świetną okazją do zintegrowania uczniów z całego województwa, ale także kadry  nauczycielskiej i osób z branży. Mamy nadzieję, że na stałe wrośnie w kalendarz imprez Kuratorium Oświaty, a także WODiPu.

 

Organizatorki konkurs:
Barbara Maroszek ZSE Nysa
Aneta Foremniak ZS nr3 Kędzierzyn- Koźle

 

01

02

03

04

05

06

07

08

 
 

 

WYWIAD Z JM REKTOREM WSTH – prof. dr. hab. Bernardem Kozirógiem

Dlaczego władze Uczelni podjęły decyzję o utworzeniu Punktu Konsultacyjnego właśnie w Nysie? Ile takich punktów posiada Uczelnia i gdzie się one znajdują?
 Instytut Turystyki Krajów Biblijnych Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej, który powstał w roku 2000 i którym miałem przyjemność kierować od początku jego istnienia, wprowadził na polski rynek edukacyjny studia, których nie miała żadna uczelnia nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Ponieważ zainteresowanie tymi studiami przerosło nasze oczekiwanie, postanowiliśmy wyjść poza Podkowę Leśną i stworzyć nasze placówki w różnych miejscach kraju.  Pierwsze trzy Punkty Konsultacyjne powstały w Krakowie, Tychach i Nysie. Dzisiaj takich punktów mamy dziewięć. Oprócz trzech wymienionych są to: Lublin, Chełm, Łódź, Poznań, Warszawa i Rzeszów. Wybraliśmy miejsca, gdzie było bardzo dobre zaplecze dydaktyczno-turystyczne. W Nysie rozpoczęliśmy współpracę z Policealnym Studium Ekonomicznym, gdzie było dużo słuchaczy na kierunku turystycznym i hotelarskim. Pan dyrektor Stanisław Połosak desygnował do współpracy z nami Panią mgr Bożenę Węcką, co okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. To właśnie p. Bożena jest dyrektorem Punktu Konsultacyjnego w Nysie, inicjatorką i twórcą różnych inicjatyw, nie tylko edukacyjnych. Np. co roku organizujemy przy wsparciu władz miasta i powiatu wieczory kultury różnych krajów. W ubiegłym roku był to wieczór kultury jordańskiej, w tym roku będzie to wieczór kultury maltańskiej. Zapraszamy znanych aktorów i inne osobistości, również przedstawicieli tych krajów. W programie są muzyka i tańce, spektakle i filmy. Sala Nyskiego Domu Kultury jest zawsze wypełniona po brzegi.
 
Jak długo trwa działalność Punktu Konsultacyjnego w Nysie? Jak wygląda jego oferta skierowana do przyszłych studentów?
Punkt Konsultacyjny w Nysie rozpoczął działalność w roku 2002. Wszystko zaczęło się od licencjackich studiów z turystyki krajów biblijnych. Dzisiejsza oferta jest o wiele bogatsza mamy bowiem już trzy Instytuty, oprócz wymienionego jest jeszcze Promocja Zdrowia oraz Dziennikarstwo.
 
Czy Władze Uczelni planują w przyszłości  poszerzyć ofertę edukacyjną? Jaka jest wizja Uczelni na najbliższe lata?
Przez cały czas staramy się proponować nowe specjalności. Np. w tym roku wprowadziliśmy do Instytutu Turystyki trzy nowe specjalności: Turystyka Śródziemnomorska, Zarządzanie w turystyce oraz Turystyka uzdrowiskowa SPA & Wellness. Do otwartego w 2009 r. Instytutu Dziennikarstwa zaproponowaliśmy również nowe specjalności: Dziennikarstwo i komunikacja medialna, Europeistyka i komunikacja medialna oraz Komunikacja i kreowanie wizerunku. Natomiast w Instytucie Promocji Zdrowia pojawią się następujące specjalności: Promocja zdrowia z elementami zdrowia publicznego, Promocja zdrowia i praca socjalna.
Sądzę, że w następnych latach pojawią się kolejne oferty. Być może pokusimy się nawet o stworzenie Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
 
W poprzednim roku Uczelnia zakupiła od Starostwa Powiatowego w Nysie budynek, w którym do tej pory mieścił się Punkt Konsultacyjny Nysa – jak ta inwestycja wpłynęła na rozwój Uczelni? Jakie są dalsze plany rozbudowy Punktu w Nysie?
Ponieważ Zespół Szkół Ekonomicznych, który użyczał nam sal wykładowych, opuścił mury przy ul. Poznańskiej 1, a Starostwo Nyskie postanowiło budynek sprzedać, zdecydowaliśmy się przystąpić do przetargu, by budynek kupić. Tak też się stało. Ponieważ dysponujemy teraz wszystkimi salami, mogliśmy rozszerzyć naszą ofertę edukacyjną. Oferujemy nie tylko studia, ale różnego rodzaju kursy, m.in. kurs wychowawców kolonijnych, pilotów wycieczek, przewodników terenowych, kierowników wycieczek, kierowników placówek kolonijnych, wizażu, fotografii i wiele innych.
 
Dlaczego warto kształcić się w Wyższej Szkole Teologiczno-Humanistycznej? Jakie są atuty Uczelni?
Warto się kształcić dlatego, że prowadzimy studia w bardzo ciekawych kierunkach i specjalnościach. Zaczynaliśmy od turystyki krajów biblijnych. Dzisiaj oferujemy studia licencjackie dziennikarskie i z promocji zdrowia, studia magisterskie, które prowadzimy na podstawie umowy z renomowaną Uczelnią. W swojej ofercie mamy także studia podyplomowe m.in. Turystyka Śródziemnomorska i Bliskiego Wschodu oraz Turystyka krajów biblijnych oraz w przygotowaniu studia podyplomowe z pedagogiki i wielu związanych z nią dziedzin.  Nasi studenci wyjeżdżają do krajów biblijnych, czyli do Izraela, Egiptu, Syrii, Jordanii, Libanu, Włoch, Grecji, Turcji, na Cypr i na Maltę. Np. na Cyprze odbywają praktyki wakacyjne. Posiadamy bardzo dobrych profesorów i wykładowców, interesujący program, dobrze wyposażone sale do wykładów i ćwiczeń, a także zaplecze. Szkoła posiada bardzo dobre położenie na terenie Nysy, w cichym zakątku, a jednocześnie w centrum.
 
Czy Jego Magnificencja Rektor chciałby coś przekazać przyszłym studentom WSTH?
Chciałbym zwrócić się szczególnie do maturzystów z Nysy i okolic. Nie musicie wyjeżdżać z Nysy, by zdobyć wyższe wykształcenie. Przyjdźcie do Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej przy ul. Poznańskiej 1. Na pewno wybierzecie jakieś studia dla siebie. A dla absolwentów szkół policealnych mamy specjalną ofertę.

Dziękuję za rozmowę

jm rektor wsth 2

 

 


RELACJA Z GRADUACJI ROKU AKADEMICKIEGO 2009/2010

     Dnia 18 czerwca 2010 r. odbyła się kolejna –  już 8 uroczysta Graduacja w Wyższej Szkole Teologiczno-Humanistycznej w Podkowie Leśnej – Punkt Konsultacyjny w Nysie.
W tym dniu ponad 200 Absolwentów Instytutu Turystyki Krajów Biblijnych, Instytutu Promocji Zdrowia i Instytutu Dziennikarstwa  odebrało dyplomy licencjackie z rąk JM Rektora prof. dr. hab. Bernarda Koziróga.
Było dostojnie i wzruszająco
     Kiedy Absolwenci ubrani w togi i birety oraz licznie towarzyszące im rodziny zajęli miejsca na sali Nyskiego Domu Kultury punktualnie o godzinie 17.00 usłyszeliśmy pierwsze takty Poloneza A-DUR Fryderyka Chopina. Na scenę uroczyście wkroczył w togach Senat Uczelni w osobach: JM Rektor prof. dr hab. Bernard Koziróg, Dyrektor IPZ prof. dr Anna Słonecka-Polok, Dyrektor ITKB Amadeusz Citlak, Dyrektor Punktu Konsultacyjnego w Nysie Bożena Węcka oraz pozostali wykładowcy.
     Uroczystość otworzyła i przywitała przybyłych Wykładowców, Absolwentów i rodziny Dyrektor P. K. Nysa – Bożena Węcka. Następnie głos zabrał JM Rektor, który złożył serdeczne gratulacje wszystkim tym, którym  na przekór wszelkim przeciwnościom losu udało się dotrwać do końca, obronić pracę licencjacką i tym samym uzyskać tytuł zawodowy licencjata.  JM Rektor podziękował Absolwentom za wytrwałość w zdobywaniu wiedzy oraz motywował do kontynuowania nauki na studiach magisterskich w celu uzupełnienia wykształcenia.
W następnej części programu był śmiech, łzy i oklaski, a wszystko to dzięki niespodziance, jaką przygotowała Pani Dyrektor Bożena Węcka Absolwentom w postaci pokazu multimedialnego pt. „Przeżyjmy to jeszcze raz”.  Pokaz zawierał wszystkie ważne chwile z życia Uczelni, powrót do minionych wydarzeń.  Największą radość i ogromne fale śmiechu wśród Absolwentów wzbudziła część: „Czego oko profesorskie nie dojrzało”.
     Później nastąpiła chwila na którą wszyscy czekali – wręczenie dyplomów licencjackich.  W pierwszej kolejności zostały wręczone dyplomy Absolwentom, a właściwie Absolwentkom, które uzyskały najwyższe wyniki w nauce i tym samym otrzymały dyplomy z wyróżnieniem. W Instytucie Turystyki Krajów Biblijnych dyplom z wyróżnieniem otrzymała Pani Kamila Lubryka, w Instytucie Promocji Zdrowia Pani Beata Pasternak, a w Instytucie Dziennikarstwa Pani Małgorzata Łupkowska.  Później przyszła kolej na pozostałych studentów, którzy również otrzymali dyplomy z rąk Jego Magnificencji Rektora prof. dr. hab. Bernarda Koziróga. Członkowie rodzin ocierały łzy wzruszenia, kiedy widzieli jak ich bliscy ubrani w odświętne togi, idą dostojnym krokiem i odbierają z rąk Rektora Bernarda Koziróga dyplomy, a także nagrody książkowe.
     Następnym punktem programu były podziękowania za trud włożony w nauczanie, które w imieniu wszystkich Absolwentów złożyła Pani Alina Król kierując te oto słowa do Władz Uczelni i Wykładowców:
„Magnificencjo Panie Rektorze, Szanowne Panie Dyrektor, Czcigodni Wykładowcy i Pracownicy Uczelni, Drodzy Goście! Mam zaszczyt przemawiać w imieniu tych, którzy byli studentami tej Szacownej Uczelni.
Po pierwsze powiem, że chociażby w moim przypadku to uczucie bardzo przyjemne. Porzucić domowe pielesze, troski dorosłych dzieci i oddać się całkowicie przygodzie, jaką z pewnością jest zdobywanie wiedzy, było nie tylko ogromnym wyzwaniem, ale również powrotem do czasów, gdy kiedyś w innych miastach, innych szkołach otrzymaliśmy swoje pierwsze indeksy.
Po drugie dodam – ludzie. Niezwykle kompetentna kadra naukowa, wyjątkowa życzliwość pracowników uczelni, uprzejmość, uśmiech, pomocna dłoń – o tym wszystkim będziemy pamiętać jeszcze bardzo długo. Wasza wyrozumiałość dla naszych niedociągnięć nie miała nic wspólnego z pobłażliwością, ale nie byliście dla nas zbyt surowi, a to niewątpliwie pomagało podczas egzaminów i zaliczeń.
Bardzo za to wszystkim dziękujemy!
Po trzecie – nadmienię, że przyjechaliśmy do Nysy z różnych miejscowości – bliższych i dalszych, większych lub mniejszych. Wiedzieliśmy, że musimy szybko się dogadać, że nie możemy liczyć na Wersal, że musimy szybko nawiązać więzy, na które w innych warunkach potrzeba mnóstwo czasu. I nie pozostanie po tym roku tylko kilka dodatkowych adresów mailowych czy numerów w pamięci naszych telefonów, udało nam się zaprzyjaźnić, a nici sympatii pozostaną na długie lata.
Kończymy nasze studia z uprawnieniami, które otwierają nam nowe drzwi, dają nam większe możliwości, lepsze perspektywy, możemy spełniać swoje marzenia.
Wielki Martin Luther King zaczynał swoje przemówienia słynnym zwrotem: „Miałem sen”. Ja zakończę tak moje przemówienie: „Miałam sen – widziałam świetnie wyposażone placówki służby zdrowia, widziałam zadowolonych pacjentów, widziałam świetnie wynagradzanych pracowników, widziałam nas jako kierowników i dyrektorów”. Miałam sen – a on staje się rzeczywistością”.
 
     Później były kwiaty, wspólne pamiątkowe zdjęcia w czasie, których zgodnie z tradycją poszybowały w górę birety na znak końca nauki i wreszcie na koniec wspólne spotkanie przy ciastku wszystkich wykładowców, Absolwentów oraz ich rodzin. Były wspomnienia,  śmiech i pożegnania. Jednakże większość Absolwentów nie żegnała się ostatecznie z kolegami, koleżankami i Uczelnią bowiem, co często podkreślali w rozmowach, dzięki panującej miłej i przyjaznej atmosferze od października zamierzają na nowo przekroczyć progi naszej Uczelni w celu kontynuowania nauki na studiach magisterskich.
Czas na studia magisterskie
     Dyplomy rozdane, emocje opadły, łzy wzruszenia wyschły, teraz już tylko pozostała decyzja o kontynuowaniu nauki na studiach magisterskich.
Zgodnie z obowiązującym Systemem Bolońskim, absolwenci studiów zawodowych pierwszego stopnia, legitymujący się dyplomem licencjackim, mogą kontynuować naukę na studiach zawodowych drugiego stopnia, tj. magisterskich w różnych kierunkach edukacji, nie tylko  w obszarze specjalności studiów licencjackich.
     Czas mija, pozostają tylko wspomnienia i kilka pamiątkowych fotografii:

 

01

02

03

04

05

06

07

08

 

 

PIERWSZA EDYCJA KURSU FOTOGRAFII CYFROWEJ JUŻ ZA NAMI

      dniach 28-29 sierpnia 2010 r. w Wyższej Szkole Teologiczno-Humanistycznej w Nysie na ul. Poznańskiej 1 odbył się kurs Fotografii cyfrowej poziom I dla początkujących.
     Kurs przeprowadził profesjonalny fotograf Mike Adamek – założyciel i współwłaściciel renomowanej wrocławskiej firmy FOTOKOLEKTYW.
     Zajęcia były niesamowicie ciekawe i interesujące, kreatywność Mikea pomogła w każdym z kursantów odkryć coś  z „artysty”, który w wyjątkowy sposób potrafi posługiwać się  swoim aparatem.
     Zajęcia były nie tylko typowymi wykładami na których omawia się teorię i pojęcia związane z fotografią, ale przede wszystkim były zajęciami praktycznymi dzięki którym każdy miał szansę pracować na profesjonalnym sprzęcie i poczuć się jak prawdziwy fotograf.  Dodatkowo kursanci poznali tajniki używania  światła, lampy błyskowej i innych parametrów aparatów, które w dużej mierze decydują o jakości robionych zdjęć.
     Każdy kursant  miał również możliwość wykazania się i pochwalenia swoim dorobkiem fotograficznym, a przy okazji skonsultowania jego jakości z Mikem, który bardzo chętnie udzielał wiele cennych wskazówek i informacji o tym jak poprawić swoją pracę, aby efekt wykonywanych zdjęć był jeszcze lepszy.
     Wszyscy kursanci byli bardzo zadowoleni z warsztatów, każdy otrzymał CERTYFIKAT ukończenia kursu, a co najważniejsze wyszedł z bogatszą wiedzą i praktyką dotyczącą fotografii cyfrowej.
     Oczywiście to nie koniec naszej przygody z fotografią, a zaledwie początek. Czekają nas teraz następne etapy wtajemniczenia cyfrowego na które czekamy z niecierpliwością.

 

f01

f02

f03

f04

f05

f06

Przeglądając naszą stronę internetową bez zmian w swojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Dzięki temu nasz serwis internetowy może być maksymalnie bezpieczny i wygodny. Dowiedz się więcej o tym, jak używamy plików cookies z Polityki Prywatności.